Cijfer: “Ik geef een 8,9 voor de dienstverlening van Raaf & Wolf.”

– Alexander Westerwoudt, Rabobank Marketing & Communicatie

Gebruikte methoden

Analyse
Content- en kanalenstrategie
Customer Journey

De Rabobank is niet voor niks een coöperatie: een deel van de winst wordt ingezet voor maatschappelijke projecten. De activiteiten en kennis die daaruit voortvloeien zijn uniek en zouden nog beter gedeeld kunnen worden.

De klus:

Raaf & Wolf onderzocht samen met Rabobank de verschillende kanalen (eigen en earned) optimaal ingezet kunnen worden. Daarbij is de content kwalitatief en kwantitatief beoordeeld, op onder andere de formatering. “Er is een goede analyse gemaakt van wat er nu al gebeurt en waar quick wins zijn te behalen. Op basis hiervan is samen met Raaf & Wolf een nieuwe strategie opgetuigd.”

Het terrein: het coöperatief dividend

Het terrein: het coöperatief dividend 

De Rabobank geeft een deel van de winst terug aan de gemeenschap. Met het zogenaamde coöperatief dividend stimuleren de Rabobanken duurzame initiatieven om het welzijn en de leefomgeving van kwetsbare groepen te verbeteren. Kennis, mensen, diensten en geld worden gedeeld om lokale netwerken, sportinitiatieven, maar ook kunst en culturele activiteiten te stimuleren. Dit coöperatief dividend is een belangrijk deel van de uitgaven van Rabobank en heeft een enorm (marketing) potentieel. Dit kan ontsloten en verbeterd ingezet worden op basis van de analyse die Raaf & Wolf voor de Rabobank Haarlem maakte.

De prooi: content met een millennial mindset

De prooi: content met een millennial mindset 

Ook Rabobank Haarlem e.o heeft een flinke maatschappelijke impact. De verhalen daarover worden veel gedeeld, maar wat gaat daarbij goed en wat kan beter, wat is het effect? Besteedt Rabobank Haarlem e.o. wel voldoende aandacht hieraan, laten ze zichzelf zien? Bescheidenheid is natuurlijk een deugd, maar meer aandacht voor deze projecten kan juist een stimulans betekenen voor de verdere ontwikkeling van de initiatieven en netwerken. De kritische lezer wil meer dan alleen een aardig verhaal, maar duidelijk geïnformeerd en vooral geprikkeld worden. Zeker de jongere doelgroep, de millennials, is toe aan meer uitdagende content. De projecten en initiatieven die Rabobank Haarlem e.o. uitvoert in het kader van het coöperatief dividend zijn erg geschikt als onderwerp voor dit soort content. Dit waren de vragen waar de Rabobank een antwoord op wilden hebben. Raaf & Wolf is methodisch, kwantitatief en kwalitatief aan de slag gegaan om die antwoorden te vinden.

De jacht: terug naar de kern van contentmarketing

De jacht: terug naar de kern van contentmarketing 

Raaf & Wolf maakt een analyse van de content op de kanalen die Rabobank Haarlem e.o. inzet. Over zes kanalen is de analyse uitgewerkt en onderbouwd in cijfers, gebaseerd op de elementen van contentmarketing. Kwalitatief gaat het dan over ‘formatering, kwaliteit en aansluiting bij de doelgroep’. Kwantitatief werd gekeken naar zaken als ‘bereik, engagement en shares’.

De buit: meer zichtbaarheid

De Buit: De buit: meer zichtbaarheid

Door de kwalitatieve en kwantitatieve analyse is duidelijk waar verbeterpunten zijn. De leden van Rabobank Haarlem e.o. kunnen actiever betrokken worden bij de lokale initiatieven. Daarmee wordt de rol van de Rabobank en de partners zichtbaar. Bijkomend voordeel: de klant (lezer) wordt onderdeel van de initiatieven en steekt er zelf ook nog wat van op. Deze full-circle contentstrategie is dus winst voor alle betrokken partijen.

En nu verder.

Samen met Raaf & Wolf wordt gekeken naar de uitwerking van een duidelijke contentstrategie. Er wordt een redactionele formule opgesteld en een contentkalender waarin actiepunten en doelen gesteld zijn. De strategie, de kalender en de redactionele formule vormen de basis voor alle berichten die op de verschillende kanalen gepubliceerd worden. Daarbij kan de content strategie ook gebruikt worden als blauwdruk voor een groot deel van de interne processen en taken per medewerker. De maatschappelijke initiatieven omtrent het coöperatief dividend zijn een krachtige basis voor inspirerende, prikkelende en praktische artikelen. De juiste mix voor een contentstrategie die millennial proof is.

Ook je klanten beter bedienen?

Bezoekadres Polarisavenue 1 - 101 Hoofddorp - tel 023 549 20 38 - e-mail administratie@raafenwolf.nl - Postadres Bernadottelaan 249 2037 GR Haarlem
Copyright: Raaf en Wolf / Website door: Versgeplukt / Download onze Algemene Voorwaarden (pdf) - Download onze Bewerkingovereenkomst (pdf)