Cijfer: “Op een schaal van 1 tot 10 geef ik deze samenwerking graag een 9.”

Harro van Dalen, directeur

Gebruikte methoden

Analyse & Onderzoek
Concept ontwikkeling
Marketing Strategie

Het terrein: een eerlijke slagerij, in de hipste buurt van Amsterdam

De ingrediënten: een (serie-)ondernemer uit de watersport die van oorsprong slager was en een prachtige locatie in een van de hipste buurten van Amsterdam. Doe daar een vleug lef en doorzettingsvermogen bij en je krijg Slagerij Meneer van Dalen, aan het Marie Heinekenplein in Amsterdam. Maar hoe zorg je nou dat al deze ingrediënten samen één mooi en lonend concept worden? Hoe ontwikkel je een blauwdruk die schaalbaar is tot een volledige franchiseketen?

Harro van Dalen: “Op basis van onderzoek en de ervaring die we in de eerste periode hebben opgedaan, heeft Raaf & Wolf een geheel nieuw concept bedacht dat precies aansluit bij onze klanten. Dat ging op een bijzonder creatieve maar zeker ook effectieve manier.”

De Prooi

De Prooi: wat willen onze klanten nou echt?

Eigenaar Harro van Dalen heeft Raaf & Wolf vanaf het begin betrokken bij de uitwerking van het concept van zijn zaak “Maar veel dingen waren nog niet duidelijk, die moesten we toch echt in de praktijk ondervinden. In de beginperiode hebben we vooral bijgehouden wat werkt, en wat niet aanslaat bij ons -vooral jonge en hippe- publiek. Een hele vitrine vol met allerlei verschillende soorten vlees bleek bijvoorbeeld niet nodig. Onze doelgroep is vaak geïnteresseerd in een mooi stuk vlees voor een etentje met vrienden, maar komt meestal niet langs voor de dagelijkse karbonade. Dat maakt dat wij onze zaak dus echt anders moeten inrichten en promoten dan de traditionele slagerij om de hoek.”

De Jacht

De Jacht: praktijkervaringen vertalen naar een nieuwe strategie

“Samen met Raaf & Wolf zijn we gaan kijken hoe we onze zaak dan wel in de markt moeten zetten. Dat gaat verder dan alleen de inrichting en het aanbod van de slagerij, maar ook over manieren waarop we communiceren met de doelgroep, zowel online als offline”, vertelt van Dalen. De medewerkers zijn een belangrijk onderdeel van het salesproces en zijn daarop getraind. Verder is een plan opgesteld om de doelgroep online, maar hyperlokaal te communiceren.

Maar naast de (franchise-)formule van slagerij Meneer van Dalen blijkt nog meer mogelijk:

“Op basis van de ervaring die we in de eerste tijd hebben opgedaan, hebben Rik de Fluiter en zijn team een heel nieuw horeca-concept bedacht dat precies aansluit bij onze klanten. Dat ging op een bijzonder creatieve maar zeker ook zakelijke manier. Onze eigen kernwaarden en die van onze buurt waren daarbij altijd de basis.

De Buit

De Buit: een formule die werkt en een fonkelnieuw concept

Het nieuwe formule van Meneer van Dalen is helder en blijkt meer dan een slagerij. “Mensen komen bij ons langs om hun lunch of diner mee naar huis te nemen, maar we bezorgen ook gezellig gehaktballen aan de bouwvakkers die hier in de buurt moeten overwerken. Onze zaak is letterlijk een ontmoetingsplaats voor de buurt. De samenwerking met Raaf en Wolf heeft voor resultaat gezorgd: we weten waar we staan, we blijven dicht bij de wensen van onze klanten en verliezen daarbij onze eigen waarden ook niet uit het oog.

Het nieuwe horeca-concept  ‘Meat & Eat’ wordt nu verder ontwikkeld. Dat wordt een zaak waar mensen kunnen eten, ook een traiteur waar de hele buurt tussen 11 uur ‘s ochtends en 8 uur ‘s avonds terecht kan voor eerlijk en kwalitatief hoogstaande broodjes en maaltijden. En voor degenen die de smaak daardoor te pakken hebben, verkopen we natuurlijk ook vers vlees waar ze thuis mee aan de slag kunnen.

Op een schaal van 1 tot 10 geef ik deze samenwerking graag een 9.

Ook een duurzaam concept?

Bezoekadres Polarisavenue 1 - 101 Hoofddorp - tel 023 549 20 38 - e-mail administratie@raafenwolf.nl - Postadres Bernadottelaan 249 2037 GR Haarlem
Copyright: Raaf en Wolf / Website door: Versgeplukt / Download onze Algemene Voorwaarden (pdf) - Download onze Bewerkingovereenkomst (pdf)