Cijfer: “zeker een 8”

“Wat we uitstralen en aanbieden, klopt nu precies met wat we doen”

– André Hoek, directeur Hoek Hoveniers

Gebruikte methoden

Kernwaarden sessies
Onderzoek behoeften doelgroepen
Optimale gebruikerservaring

Het terrein: een groenbedrijf in een innovatieve wereld

Innovatie brengt groei, dat heeft Hoek Hoveniers in iedere juiste zin van het woord ondervonden. Maar, in de razende stroom van nieuwe ontwikkeling en expansie, is het soms lastig om de identiteit van je bedrijf actueel te blijven communiceren. Samen met Raaf & Wolf zijn de mensen van Hoek Hoveniers weer terug gegaan naar de basis, met een aantal opmerkelijke en direct toepasbare uitkomsten.

De prooi: een uitstraling die bij Hoek anno 2017 past

“We moesten onze nieuwe identiteit weer concreet maken”, vertelt directeur André Hoek. “De projecten die we uitvoeren gaan veel verder dan alleen groenvoorziening. Hoek levert daadwerkelijke groen-innovaties, zoals compleet natuurlijke speeltuinen (mét klimbomen), tiny forests in stedelijke omgevingen en complete tuinen op daken midden in de stad. Qua kennis en kunde leveren wij alles wat een (zakelijke) klant nodig heeft op groengebied, met de meest vooruitstrevende producten en diensten. Een deel van deze innovatieve producten en diensten waren niet terug te vinden op onze website. We vroegen Raaf & Wolf in eerste instantie dan ook om ons daarbij te helpen. Al snel werd in de gesprekken duidelijk dat we eerst een basis moesten leggen om de identiteit (erg belangrijk voor onze nieuwe site) vast te stellen. Samen met Raaf & Wolf en onze medewerkers zijn we op zoek gegaan naar onze kernwaarden.”

De jacht: samen op zoek naar de identiteit

In een viertal kennissessies is samen met de medewerkers (met vertegenwoordigers uit alle afdelingen en lagen) gekeken wat die ‘nieuwe’ identiteit en kernwaarden van Hoek moeten zijn. Om hier echt nuttige resultaten uit te halen, moeten waarden en doelen meetbaar en inzichtelijk gemaakt worden. Voor Hoek betekent dat, dat er verschillende segmenterings-, doelgroep- en psychografische-klantprofielen zijn opgesteld op basis van de MBTI-methode. De focus van Hoek ligt op klanten als gemeenten, overheden en andere zakelijke klanten. Door de klantprofielen scherp te stellen is er ook een actieplan hoe de klanten benaderd kunnen worden en (vooral) waar de behoefte ligt. Raaf & Wolf levert optimaal resultaat, door marketing & sales het gereedschap te geven om samen te werken. Bij Hoek blijken de klantprofielen hét middel om de samenwerking van de afdeling communicatie (marketing) en het bedrijfsbureau (sales) tot een succes te maken

De buit: een nieuwe merkstrategie

  • In 3 maanden is er feitelijk resultaat geboekt:
  • De actuele kernwaarden van Hoek zijn helder.
  • De afdelingen communicatie en verkoop werken op een productieve manier samen; ze voeren een gezamenlijke agenda en actieplan, op basis van duidelijke klantprofielen.
  • De aanpak voor de nieuwe website is volledig up-to-date en sluit aan bij de waarden, producten, diensten en ambities van Hoek. De site sluit volledig aan bij de behoeften van de klant.
  • Er is een pitch uitgeschreven en aanbesteed voor de nieuwe branding. De visuele vertaling van de Hoek-identiteit wordt aangescherpt op basis van de waarden en de doelen in de snel veranderende wereld (digital first, digital transformation).

De focus is terug, nu verder

“We hebben een nieuwe stip op de horizon om naartoe te werken”, vindt André Hoek. “De inzichten die Hoek, samen met Raaf & Wolf, heeft neergezet kunnen dagelijks gebruikt worden bij de verdere groei. De resultaatgerichte samenwerking van de afdelingen sales & marketing zorgen ervoor dat de focus voor nu én de toekomst gewaarborgd is. Er zijn concrete (SMART) doelstellingen gesteld voor de aankomende 2 jaar voor de website wat betreft bezoekersaantallen, leads en offerte aanvragen. We kunnen nu verder groeien binnen de gestelde scope en daarbij blijven innoveren.”

Ook een optimale merkstrategie?

Bezoekadres Polarisavenue 1 - 101 Hoofddorp - tel 023 549 20 38 - e-mail administratie@raafenwolf.nl - Postadres Bernadottelaan 249 2037 GR Haarlem
Copyright: Raaf en Wolf / Website door: Versgeplukt / Download onze Algemene Voorwaarden (pdf) - Download onze Bewerkingovereenkomst (pdf)